Sparskär modell Volvo typ 3. Sparskär enligt Volvo Typ 3 är tredelat med ett långt mittstål och 2st likadana kortare sidostål som är bredare än mittstålet. Sparskären är vändbara. Hålstorlek och bultdimension kan vara 5/8" (M16), 3/4" (M20) eller 1" (M24). Typ 3 sidostål har 2 hålrader och mittstålet har 1 hålrad.
Typ 3 basskär är mycket vanligt på i synnerhet lite större hjullastarskopor. Upplägget ger ett jämnt slitage av samtliga sparskär vilket gör att man får ut maximalt med slitagetid ur stålen och därmed den bästa totalekonomin. Dels så gör det långa mittstålet det flexande basskäret styvare och dels så jämnar de bredare sidostålen ut det högre marktrycket från de styva gavlarna. Typ 3 basskär har 2 hålrader (till skillnad från Typ 2 som har en).
Det förekommer falska Typ 3 sparskärsomgångar där tillverkaren av ekonomiska skäl har gjort mittstål och sidostål lika smala. Med en sådan falsk Typ 3 variant så får man i regel inte fullt ståluttnyttjande av mittstålet och kastar bokstavligen pengar i skrotbingen när man byter omgången.
Vi lagerhåller både sparskär och basskär i Typ 3 i de flesta varianter det förekommer. Vi har dels sparskär i originaltjocklek och dels tjockare alternativ (självklart med samma bredder som originalen).
För att hitta rätt artiklar behöver vi antingen artikelnummer (Volvos eller annans) eller dimensionsmått:
- Basskärets totala längd
- Dimension på skruven/hålen
- Sparskärens längd
- Antal hål per sparskär och hålens cc-mått